MH
Bocskai István
11. Páncélozott Hajdúdandár
Könyvtára

könyvtár - hadtudomány - had- és helytörténet - kiállítások - előadások - műhelymunka
Képek forrása: The War Zone, www.twz.com és Elfnet, www.elfnet.hu

 A II. világháború debreceni repüléstörténetének szakértője, Horváth Attila jelen rövid írásában ízelítőt ad az online kutatásban rejlő lehetőségekből és az azzal járó nehézségekből. Nyomozásának története legalább olyan érdekes, mint a történet, amelyre fényt derít.

 

Horváth Attila: A tökéletes félrevezetés, avagy a foteltörténészi kutatás-módszertan útvesztői

 

Kutatási területem "melléktermékeként" több alkalommal találkoztam a Luftwaffe 1944 előtt, Magyarország területén lezuhant vagy kényszerleszállást végrehajtott repülőgépeinek adataival, melyeket az idők során módszeresen egy saját adatbázisba feljegyeztem. Egy alkalommal Olasz Lajos kiváló tanulmányát olvastam, mely a Luftwaffe 1941-es Jugoszlávia elleni hadjáratát foglalja össze. A sorok között haladva különösen felkeltette a figyelmemet egy 1941 áprilisában lezuhant német bombázógép esete, melynek sorsa a közelmúltig rejtély maradt számomra. A tanulmány ekképpen írja le a repülőgép végzetét:

"Az 51. német bombázórepülő ezred gépei [1941. április 7-én] 15 órakor a magyar légtéren át újabb támadást hajtottak végre Belgrád ellen. A bombázás során a jugoszláv légvédelem több német gépet megrongált. Két Ju–88-as a sérülések miatt román területen, Arad, illetve Resica közelében kísérelt meg kényszerleszállást. A földet éréskor mindkét gép összetört, személyzetükből 2 fő meghalt, 3 fő megsebesült. Egy harmadik sérüléseket szenvedett német bombázó, az ezred 1. századából a Tisza vonalát követve Szolnokra tartott. A repülőtér közelében azonban lezuhant, és személyzete, Hans-Jürgen Krüger hadnagy pilóta, Heinz Krierig őrmester megfigyelő, Ohme őrmester rádiós-lövész, Georg Lehmann altiszt szerelő-lövész életét vesztette. A rádiós lősérüléstől már Belgrád felett meghalt."[1]

Csalódást keltő volt, hogy a négy, hősi halált halt német repülőről a Német Hadisírgondozó Népszövetség kereső oldala[2] a kezdeti információk birtokában nem adott értékelhető találatot.

A helyzet tisztán látásához a Luftwaffe fennmaradt és a Bundesarchiv-ban tárolt veszteségi jelentéseit kellett átnézni, ahol 1941. április 7-i dátummal nem kevesebb, mint 31 darab repülőgép lezuhanását vagy megrongálódását rögzítették. Ezek közül tíz darab az 51. bombázórepülő ezred (Kampfgeschwader 51, továbbiakban KG 51) állományába tartozott.

alakulat

veszteség helye

veszteség oka

típus

gyári szám

oldaljel

veszteség foka

személyi veszteség

1/KG 51[3]

Belgrád

ismeretlen

Ju–88

8204

9K+GL

100%

4 eltűnt

2/KG 51

Belgrád

ismeretlen

Ju–88

3365

9K+MK

100%

1 halott, 3 eltűnt[4]

1/KG 51

Belgrád

ismeretlen

Ju–88

7203

9K+KH

100%

-

6/KG 51

Resica

kényszerleszállás

Ju–88

5113

 

80%

1 halott[5]

8/KG 51

Arad

kényszerleszállás

Ju–88

6224

9K+FS

100%

1 halott, 2 sebesült[6]

I/KG 51

Belgrád

légiharc

Ju–88

3133

 

20%

1 sebesült

I/KG 51

Bécsújhely

hasraszállás

Ju–88

3070

 

30%

-

I/KG 51

Belgrád

légiharc

Ju–88

8118

 

35%

-

I/KG 51

Belgrád

légiharc

Ju–88

8172

 

60%

-

I/KG 51

Bécsújhely

hasraszállás

Ju–88

5109

 

40%

-

Természetesen a fentebb említett tanulmányban közölt neveket is sikerült megtalálni,[7] azonban majdnem a teljes bejegyzést piros színnel áthúzták és egy 1941. április 11-i utólagos bejegyzéssel látták el. Ez utóbbi bejegyzés nagyban módosította az eredetit, amely szerint Leutnant Krüger a bombázógéppel, fedélzetén sértetlen személyzettel sikeresen visszatért a bécsújhelyi repülőtérre.[8] Még mielőtt azonban elkönyvelhettük volna a helyzet ilyetén megoldását, egy újabb, 1941. április 27-i bejegyzéssel mind a négy repülőt hősi halottként jelölték meg.[9]

Internetes adatbázisban elérhető veszteségi kartonok között rövid keresés után sikerült rátalálnom Hans-Jürgen Krüger nevére, és így sikerült felgöngyölíteni a személyzet sorsát is. 1941. április 7-én az I/KG 51 alakzatát Belgrád fölött a jugoszláv légierő Messerschmitt Bf–109-es vadászgépei támadták meg. Két bombázógép égve lezuhant, a harmadik sérülten megpróbálta elérni Bécsújhely repülőterét, azonban a repülőtértől nem messze, Mannersdorf am Leithagebirge közelében a földbe csapódott. Ismeretlen okból kifolyólag csak 1941. április 20-án találták meg a roncsokat, és a hősi halált halt személyzetet, akiket végül egy kivétellel családi sírhelyen temettek el.

A Mannersdorf am Leithagebirge mellett lezuhant Junkers Ju–88 bombázógép személyzete:

          Leutnant Hans-Jürgen Krüger (Flugzeugführer)

          született: 1917. október 20, Altwarp, Mecklenburg-Vorpommern

          eltemetve: Friedhof Immendingen, Immendingen, Baden-Württemberg

          Feldwebel Kurt Ohme (Beobachter)

          született: 1915. augusztus 5, Taucha, Sachsen

          eltemetve: Südfriedhof, Leipzig, Sachsen - XX. Abteilung Rabatte 419/420

          Feldwebel Heinz Kierig (Bordfunker)

          született: 1915. október 8, Hansthal

          eltemetve: Stadtfriedhof Seelhorst, Hannover, Niedersachsen

          Unteroffizier Georg Lehmann (Bordschütze)

          született: 1920. január 16, Hamburg

          eltemetve: Hauptfriedhof Ohlsdorf, Hamburg-Nord, Hamburg - Block Z34 Grab 147

A családi sírhelyen történő eltemetés azt vonja maga után, hogy a Német Hadisírgondozó Népszövetség látóköréből ezek a sírok kikerülnek, és nem fognak szerepelni a Népszövetség adatbázisában. Ez alól Georg Lehmann sírja kivétel, akit katonai parcellában helyeztek örök nyugalomra, így az ő neve szerepel az adatbázisban, de megfelelő információ hiányában a veszteség hozzávetőleges helyszíne nem hozható összefüggésbe az eltemetés helyével.

Az Olasz Lajos történész tanulmányában említett mondat, miszerint a német bombázó a Tisza vonalát követve Szolnok felé tartott, egy forrásból sem sikerült megerősíteni.

 

Források:

[1] Olasz Lajos: Jugoszláv légitámadások Magyarország ellen 1941 áprilisában. In: Hadtörténelmi Közlemények, 2004/1. 183. p.; Brian Cull, Christopher Shores, Nicola Malizia: Air War for Yugoslavia Greece and Crete 1940-41. 211. p. és Dierich, Wolfgang: Kampfgeschwader 51 „Edelweiss" Stuttgart, 1973. 269. p.

[2] volksbund.de/erinnern-gedenken/graebersuche-online

[3] A repülőgép oldaljele szerint az ezred 3. századához tartozott.

[4] Gefreiter John Henry Böhme elesett, Oberfeldwebel Johann Zerritzen, Feldwebel Schreckenberger, Oberfeldwebel Hauser hadifogságba estek, ahonnan a későbbiekben kiszabadultak.

[5] Feldwebel Erich Richtsteiger elesett.

[6] Leutnant Werner Voigtländer elesett, Leutnant Teichmann könnyebben, míg Feldwebel Fromm súlyosan megsebesült. BA-MA RL-10 655 0032. felvétel.

[7] BA-MA RL-2 III 1176 0153. felvétel.

[8] BA-MA RL-2 III 1176 0147 felvétel.

[9] BA-MA RL-2 III 1176 0100 felvétel.